شاخص اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالاتر از میانگین کشوری است

معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از تلاش های دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه اهدا عضو و قرار گرفتن شاخص این حوزه بالاتر از میانگین کشوری قدردانی کرد.
به گزارش وب دا، دکتر سعید کریمی در نامه ای به دکتر محمد دهقانی فیرزآبادی سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، آورده است: رشد و توسعه پیوند اعضا از موارد مرگ مغزی به عنوان یکی از مؤلفه های اقتدار آفرین و پرافتخار در حوزه پزشکی و سلامت کشور بوده که مدیون فعالیت های پیگیر و مستمر به همراه روحیه تلاشگر و جهادی گسترده عزیزانی است که دانش، تخصص و حمایت های ارزنده خود را در ارتقای فرهنگ اهدای عضو، اهدای زندگی به کار گرفته اند.
بی شک نتایج زحمات جنابعالی و تیم اجرایی در واحد شناسایی و فراهم آوری آن دانشگاه در رویش زندگی در کالبد رنجور بیماران که پس از دوران مشقت بار زندگی شان می توانند آرامش نفس های آسوده و با طراوت را تجربه کنند، بسیار لذت بخش است.
معاون درمان وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی  در این نامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مقایسه بین شش ماهه اول ١۴۰٢ و سال گذشته و حفظ PMP آن دانشگاه بالاتر از متوسط کشور در حوزه شناسایی و فراهم آوری رسیده است از تلاش های تیم اهدا عضو و معاونت درمان این دانشگاه قدردانی کرده است.
شاخص اهدای عضو در مشهد دو برابر میانگین کشوری است
در هفت ماه گذشته، ۸۶ تن از متوفیان مشهد، این فرصت را داشتند که پیش از خواب ابدی، هستی به دیگران ببخشند. فرصتی که خانواده‌های آن‌ها با نوع‌دوستی به ۳۳۵ تن اهدا کردند و آن‌ها را دوباره به زندگی امیدوار ساختند.
رییس مرکز دیالیز و پیوند اعضای منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شاخص اهدای عضو در کشور در سال ۱۳۸۰ و همزمان با نخستین پیوند عضو از بیمار مغزی یک به ازای یک میلیون نفر جمعیت بود که اکنون میانگین این شاخص (پی. ام. پی) در کشور ۱۱ و در استان خراسان رضوی ۱۷ است  و این رقم در مشهد ۲ برابر میانگین کشوری، یعنی ۲۱ اهدا به ازای هر میلیون جمعیت است.
دکتر محسن علی اکبریان افزود: افزایش چشمگیر شاخص اهدای عضو در واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی مشهد ناشی از سه عامل رضایت خانواده‌ها، فعالیت رسانه‌ها و همچنین توانایی بالای این دانشگاه در پیوند عضو است.
وی ادامه داد: در دهه ۸۰ تنها اهدا و پیوند کلیه، قرنیه، پوست، قلب و پانکراس در این دانشگاه انجام می‌شد که با پیشرفت‌های صورت گرفته اکنون عمل پیوند کبد، ریه، پیوند همزمان کبد و کلیه، پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز انجام می‌شود.
رییس بیمارستان منتصریه مشهد با بیان اینکه هم اینک بیشتر عمل‌های پیوند اعضا در مشهد قابل انجام است، افزود: برداشت قلب در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان امام رضا (ع)، برداشت قرنیه در بیمارستان منتصریه و پیوند آن در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) و یا در بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.
محسن علی اکبریان ادامه داد: پیوند کبد، پانکراس و کلیه، پیوند همزمان کبد و کلیه و همچنین پیوند همزمان کلیه و پانکراس نیز در بیمارستان منتصریه و پیوند قلب، ریه و پوست در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو پیشتاز است، گفت: از زمان راه‌اندازی واحد پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکنون هزار و ٣٨۰ مورد مرگ مغزی منجر به پیوند شده است که در مجموع بیش از  پنج هزار و ٧۰۰ عضو و بافت به نیازمندان عضو اهدا و پیوند شده است که این امر نشان از فرهنگ سازی مطلوب در جامعه دارد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *